Werkwijze

Beste ouders,

Ik ben een flexibele gastouder in Baarn. In overleg is er erg veel mogelijk. U kunt denken aan laat halen, mee eten in de avond, extra dagen of aparte opvangtijden. Omdat ik zelf altijd in de zorg heb gewerkt weet ik hoe moeilijk het is om een goede aansluitende opvang te vinden.
Ik begeleid zoveel mogelijk het zelfstandig dingen doen. Dat vind ik belangrijk. Uiteraard help ik daar waar nodig.

Iedere dag probeer ik erop uit te gaan. We gaan gerust met 6 kinderen boodschappen doen, wandelen, de speeltuin, op visite of we lopen met zijn allen naar de markt.

Ik vind alles leuk en vind niets te gek. Daarnaast kunnen we ook goed in mijn achter (speel) tuin spelen of kleuren en boekjes lezen, tenten bouwen.......teveel om op te noemen.
Daarnaast spreek ik ook vaak af met collega gastouders en hun opvang kindjes. Samen spelen we dan thuis of in de speeltuin.

Ik ben lid van de lokale grote speeltuin waar ook speciaal peuter uurtjes zijn.

Visie

Ik ben moeder van Logan en Jamie Door de weeks ben ik 4 dagen van s' morgens tot ongeveer 18.30 gastouder voor mijn opvangkindertjes. Ik ben dit 17 jaar geleden gaan doen omdat ik ging scheiden en voor mijn eigen jongens thuis wilde zijn. Ik zou nu niets liever meer willen. Nu is het mijn eigen kleine bedrijfje: Tante Jelle's Kinderopvang en sta ik ook geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Zoekt u een lieve ervaren oppas dan bent u bij mij en mijn gezin aan het juiste adres. Ik heb momenteel bijna geen plek maar er is niets zo als mijn werk dus vraag gerust wat de mogelijkheden zijn!</p>

GASTOUDEROPVANG TANTE JELLE'S KINDEROPVANG
Baarn
Interessant

Waardeer gastouder

Naam* Ervaring* Sterren


Opvang

Opvangdagen:

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag

Opvangtijden:

Overleg

Ervaring met kinderen:

Baby
Peuter

Leeftijd op te vangen kinderen:

0 t/m 4 jaar

Andere kinderen in de opvang:

Meerdere kinderen uit verschillende gezinnen

Mogelijke opvang

Flexibel

Type woning

Hoekwoning

Soort opvang:

Opvang in de woning van de gastouder

Huisdieren:

Nee

Vervoersmiddelen:

Auto
Ander vervoersmiddel

Gastouder

Naam Gastouder

Danielle

Gastouder sinds

2008

Zelf kinderen

1 zoon uit huis 26-04-2002 en 1 zoon in huis 07-03-2004

Extra vergoeding eten drinken

Extra vergoeding voor eten en drinken

Opleiding/ cursussen

MBO 4
EHBO
Anders erkend om werkzaam te zijn als gastouder

Uurprijs gastouder

Boven de €6,50

Interesse:

Mocht u een vraag aan of interesse in mij hebben als gastouder bel dan met Hét Gastouderbureau 0575 84 25 30 of stuur een mail naar secretariaat@hetgastouderbureau.nl

PEDAGOGISCH WERKPLAN

Hieronder het pedagogisch werkplan van de gastouder. Hier beschrijft de gastouder haar visie en professionele manier van werken . Hetgeen wat dagelijks al bijna ``automatisch`` lijkt te gebeuren maar waar een duidelijke visie en werkwijze achter schuilt.

Dit eigen pedagogisch werkplan van de gastouder geeft u als ouder nog meer inzicht in de visie en werkwijze van de gastouder.

Er zijn 4 pedagogisch basisdoelen beschreven:
Een gevoel van emotionele veiligheid
Sociale competenties ontwikkelen
Waarden en normen
Persoonlijke competenties ontwikkelen

De gastouder geeft aan hoe hiermee om te gaan rekenend houdend met:
Reactie gastouder op de inbreng van het kind
De omgang met andere kinderen in de opvang
Kindvriendelijke leefomgeving
Het aanbieden van zorg en begeleiding/activiteiten

Een gevoel van emotionele veiligheid

Het is heel erg belangrijk stil te staan bij de emotionele veiligheid van een kind. Wanneer een kind zich veilig voelt tijdens de opvang zal het zich makkelijk uiten en kan het zich makkelijker ontwikkelen op allerlei vlakken.

In onderstaande kaders geeft de gastouder aan hoe ze omgaat emotionele veiligheid en wat de visie hierop is.

Reactie gastouder op de inbreng van het kind

In de interactie tussen mij en het kind. Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid Hoe communiceer je met het kind? ‘’Ik probeer zoveel mogelijk 1 op 1 te communiceren door de naam te noemen en oogcontact te maken, vooral niet door te schreeuwen.’’ Hoe benader je het kind in zijn/haar gedrag? ‘’als het gedrag positief is, benoem ik dat met complimenten en uitleg waarom het kind positief gedrag vertoont. Bij negatief gedrag waarschuw ik eerst 2x en leg daarbij uit wat het kind ‘fout’ doet en wat ik wil zien. Bij de 3e keer krijgt het kind eventueel straf, die straf gaat in samenspraak met de ouders.’’ Hoe organiseer je de dagelijkse gang van zaken rond een kind? ‘'Met de 3 R’s. Rust, Reinheid en Regelmaat.’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competitie Hoe biedt je uitdaging aan het kind? ‘’ We doen veel activiteiten zowel binnen als buiten. Ik praat en benoem veel dingen zowel 1 op 1 als in een groep om de woordenschat van de kinderen te vergroten.’’ Hoe begeleid je het kind? ‘’Ik benader het kind altijd positief.’’ Hoe stimuleer je het kind in zijn/haar kunnen? ‘’ Net zoals bij het vorige punt, altijd positief benaderen.’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competitie Hoe begeleid je het kind in de interactie tussen de kinderen onderling? ‘’ Ik vind zelfstandig functioneren heel belangrijk en laat de kinderen het eerst zelf oplossen, indien nodig grijp ik in en leg ik uit wat de bedoeling is.’’ Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van normen en waarden Wat zijn de basis omgangsvormen onderling? ‘’Lief , ‘’samen spelen’’, De ‘’algemene normen en waarden.’’ Hoe laat jij het kind jouw normen en waarden weten? ‘’Voorbeeldgedrag speelt een grote rol. Daarnaast zijn praten, samen spelen, en de gebeurtenissen bespreken die opkomen ook helpende factoren.’’ Hoe geef jij grenzen aan bij het kind? En Hoe corrigeer je het kind? ‘’ik geef eerst altijd 2 waarschuwingen en tel eventueel tot 3. Dan is er een ‘’straf’’ plekje naast mijn stoel. Achteraf bespreken we altijd wat er is gebeurt en wat er niet meer mag. Daarna volgt er een knuffel, wordt er sorry gezegd en gaan we weer Gezellig verder spelen.’’ Geef je uitleg aan een kind wat er wel van hem/haar wordt verwacht? ‘’Ja, overal waar nodig.’’ In de binnen- en buitenruimten Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid Hoe ben je tot deze inrichting gekomen? ‘’Ik heb aangepast aan dit huis wat nodig is zodat de kindjes veilig kunnen spelen.’’ Welke ruimten worden gebruikt voor de opvang? ‘’Woonkamer, tuin, slaapkamers boven met ledikantjes en de keuken.’’ Welke ruimten worden gebruikt voor de dagelijkse verzorging van het kind ‘’ De woonkamer en de keuken.’’ Zijn er plekjes in de ruimte waar het kind zich veilig voelt om even alleen te spelen? ‘’ Er zijn mogelijkheden om kinderen even ‘privé’ te laten spelen. Ik kijk per persoon wat de wensen zijn op meerdere momenten per dag. Van een boekje lezen op de bank tot aan tafel een puzzel maken of knutselen ’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie? Zijn er vaste, herkenbare plekjes in de ruimte waar het kind weet dat het kan spelen met bepaalde spelvormen? ‘’ ja, de woonkamer en keuken zijn op elkaar aangesloten en de kinderen kunnen daar leuk en veilig spelen.’’ Heeft het kind genoeg bewegingsruimte om zijn/haar grove motoriek te oefenen? ‘’ja, als de woning te klein blijkt te zijn bij ‘’extreem’’ gedrag gaan we naar buiten. ‘’Als de blaadjes gaan vallen zeg maar. Dan worden de kinderen vaak heel druk. Ik heb een heerlijk grote achtertuin met veel fietsen en speelgoed. Daar kunnen ze heerlijk ravotten.’’ Kan het kind zijn fijne motoriek oefenen in de ruimte? ‘’Ja, met name aan tafel in alle rust.’’ Maar uiteraard ook met al het aanwezige speelgoed. Voor iedere leeftijd is er geschikt speelgoed. Sluit de ruimte aan op de leeftijd en de ontwikkeling van het kind? “Er zijn plekken voor baby’s (de box of wippers), De kinderen hebben voldoende ruimte om te spelen en de grootste kinderen kunnen aan tafel.’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competitie Zijn er hoekjes in de ruimte waar kinderen in kleine groepjes en kinderen met zijn allen iets kunnen ondernemen? ‘’Ik heb een open keuken waar ze graag een plekje creëren. Ook spelen ze graag rond mijn kleine tafel en zitten ze aan tafel op te kleuren etc.’’ Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van normen en waarden Zijn er afspraken over wat er kan en mag in de ruimte? ‘’Niet rennen, klimmen etc. De grotere kinderen weten ook zeker waar ze aan moeten denken met oog op de kleintjes. Deuren dicht, er mag niet te klein speelgoed aanwezig zijn enz.’’ Hoe houd je de ruimte leefbaar en aangenaam? ‘’ Door tussendoor steeds op te ruimen. Sowieso Steeds voor iedere maaltijd. Eerst alles opruimen en dan samen tafel dekken. Gaan we weg ruimen we ook eerst alles op en als het echt te veel word tussendoor ook even met zijn allen. Ze helpen allemaal mee.’’ Zijn er wel eens uitzonderingen op de regel? Worden die uitzonderingen uitgelegd? ‘’Uiteraard, dan benoem ik goed waarom deze uitzondering is gemaakt en wat er de volgende keer moet gebeuren.’’ In de Groep Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid Hanteer je een minimaal aantal uur dat een kind in de week in de opvang moet zijn? ‘’Ik heb niet echt een regel maar het liefst wel minimaal 1 dag in de week. Ik overleg ook met de ouders waarom. Het is voor het kind en voor mij lastig als het minder is. Dan moet je iedere keer opnieuw aan elkaar wennen en het kind komt nooit lekker in de groep.” Hoe houd je rekening met je groepssamenstelling? ‘’Ik houd me aan de regels die wettelijk zijn opgelegd.’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie Hoe zorg je ervoor dat het kind kan omgaan met bekende leeftijdsgenoten? ‘’Ik kan niet plannen dat bepaalde kinderen op dezelfde dag komen. Dat is maar net wat de ouders nodig hebben. Ik ga wel naar een goede speeltuin of naar collega’s om meer vrienden te maken en met bekende te spelen.’’ Hoe gebruik je de groep als leeromgeving voor het kind? ‘’samen spelen, samen delen en samen opruimen. En dus samen leren spelen, normen en waarden leren kennen enz.’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van normen en waarden Hoe kan een kind deelnemen aan groepsgebeurtenissen? ‘’ We doen sowieso iedere week een aantal leuke dingen en bijna dagelijks knutselen op verschillende vlakken zoals kleuren, knutselwerkjes maken etc. Maar ook boekjes lezen en op je beurt leren wachten als je ergens antwoord op mag geven. Dat gaat om de beurt ’’ Hoe begeleid je de groepsgesprekken? ‘’gewoon gezellig kletsen en dan leren ze het vanzelf. Maar wel ieder op zijn beurt wachten.’’ Met het activiteitenaanbod Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van normen en waarden Hoe komen kinderen in aanraking met verschillende levensopvattingen? ‘’ Ik had een paar maanden geleden een Marokkaanse stagiaire. Ik besprak niets tenzij het opkwam. Vragen die aan de orde kwamen hebben we gewoon uitgesproken. Als: Waarom ze een hoofddoek draagt. Ook komen we wel eens buitenlandse kinderen tegen in de speeltuin.’’ Worden leermomenten in de groep besproken? ‘’ Als dat nodig is wel. Dat ligt ook aan de leeftijd.’’ Maak je ruimte voor een kringgesprek? ‘’ ja, maar wel leeftijdsgebonden.’’ Zijn er afspraken over omgangsvormen in het gesprek met de groep? ‘’ Dingen zoals, ‘’als je op je beurt wacht, kom je zeker aan bod.’’ Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid Maak je gebruik van een dagindeling? ‘’jazeker, zie bijlage’’ Is er ruimte voor individueel spel en samenspel? ‘’ja, daar waar nodig of wenselijk ga ik ook 1 op 1 aan de gang.’’ Hoe zorg je ervoor dat een kind zich kan concentreren op de activiteit en niet wordt afgeleid? ‘’Door rust te kweken.’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie Sluit de activiteit aan bij het ontwikkelingsniveau en leeftijd van het kind? ‘’ uiteraard bied ik activiteiten aan die bij de kinderen passen of help ik ze als ze kleiner zijn. Dan doen ze toch gezellig mee.’’ Welk ontwikkelingsgebied stimuleer jij? ‘’ Zowel emotioneel als cognitief, sociaal……alles.’’ Heb je speelgoed gesorteerd op activiteit? ‘’Er liggen knutselspullen apart in de kast. Gewoon speelgoed staat er voor iedereen.’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie Hoe zorg je ervoor dat je activiteiten aanzet tot het gebruik van fantasiespel? ‘’Meestal komen kinderen daar zelf wel toe en anders help ik ze een handje. Bijvoorbeeld als ze met speelgoedcentjes naar de bakker gaan, vraag ik : ‘’wat ga je halen?’’ Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van normen en waarden Wat voor activiteiten organiseer je die aansluiten op de gebeurtenissen uit ‘’het eigen leven’’, het gezin, de wijk? ‘’Sowieso speel ik in op de feestdagen. Maar ook knutselen voor verjaardagen, Vader –en Moederdagen etc.’’ Breng je wel eens bezoek aan plaatsen waar iets gebeurt? ‘’ja, de speeltuin, kerstmarkten in tuincentrum, evenementen in de buurt, de markt enz. enz. Ik ga graag op pad.’’( als de samenstelling van de groep het toelaat) Hoe breng je terugkerende vaste momenten op de dag tot een sociaal gebeuren? ‘’ We eten en drinken altijd met zijn allen aan tafel. Dat is een rustig moment, sociaal moment en een leerzaam moment. Iedereen moet ook blijven zitten totdat iedereen klaar is. Ook de hele kleintjes en dat gaat altijd goed doordat we bezig blijven met praten of een liedje zingen’’ Met het spelmateriaal Zo bereik ik een gevoel van emotionele zekerheid Is het duidelijk wie het speelgoed mag gebruiken en waar het speelgoed gebruikt mag worden? ‘’ Ja dat bespreek ik als we weer iets nieuws hebben gekregen, dat herhaal ik wanneer nodig.’’ Hoe begeleid je het kind in het spel? ‘’Voor zover mogelijk laat ik de kinderen het zelf ontdekken en ik geef een beetje hulp waar nodig.’’ Heb je speelgoed gesorteerd op leeftijd? ‘’ja/nee. Voor de kinderen tot 1 jaar oud hebben we apart speelgoed in de box. Vanaf 1 tot 4 ligt er speelgoed in de bakken en vanaf 4 jaar ligt er speelgoed achter de deur.’’ Houd je rekening met de kastindeling en de leeftijden? ‘’Ons speelgoed ligt in bakken die op de grond liggen. Iedereen kan er bij.’’ Mogen de kinderen zelf speelgoed pakken? ‘’Alles wat in de bakken ligt wel. Hetgeen wat voor jongere kinderen gevaarlijker is zoals klei gaat via mij.’’ Weten de kinderen zelf wat ze mogen pakken? ‘’jazeker.’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie Is er spelmateriaal aanwezig dat past bij de ontwikkelingsfase en de leeftijd? ‘’ ik heb van babyspeelgoed tot loco, puzzels en kleurboeken. Er is voor iedereen wat maar de nadruk ligt op de leeftijd tussen 0 en 4.’’ Is er evenwicht tussen speelgoed voor jongens en voor meisjes? ‘’ ik heb vooral universeel speelgoed. Beide geslachten spelen met hetzelfde speelgoed. Jongens spelen mee met poppen en meisjes spelen mee met auto’s etc.’’ Hoe zorg je voor speelgoed waarin het kind geïnteresseerd is? ‘’Ik wissel iedere zoveel tijd van spullen. Ik heb op zolder de andere helft van het speelgoed. Ook krijg ik vaak nieuw speelgoed binnen van ouders die het zelf niet meer gebruiken thuis.’’ Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie Is er speelgoed waarmee kinderen worden aangezet tot gezamenlijk spel? ‘’Met veel speelgoed gaan ze al snel samenspelen met hun fantasie. Dat gaat allemaal vanzelf en hoef daar eigenlijk niets aan te doen. Als de fantasie of samenspel toevallig niet opduikt help ik ze daarbij.’’ Hoe maak je een inschatting of je aanbod van spelmateriaal nog aansluit in de behoefte van de groep? ‘’Observeren of ze er nog leuk mee spelen of niet. Als dat niet zo is kan ik het omruilen met iets van zolder en het later weer een keer beneden neerleggen zodat kinderen er weer mee gaan spelen.’’ Op deze manier stimuleer ik de ontwikkelingen het eigen maken van normen en waarden Bied je spelmateriaal aan dat het alledaagse leven naspeelt? ‘’ Ja, we hebben bijvoorbeeld een winkelmandje, een kassa, poppen enz. ze spelen er leuk mee en daarmee leren ze dingen die ze later ook kunnen gebruiken.’’ Zijn er afspraken over het kiezen van speelgoed, het gebruik en het opruimen? ‘’Ja. Spelen mag vrijuit met wat er staat. Zodra we gaan eten, drinken of weg gaan wordt er eerst opgeruimd.’’ Factoren voor een goede opvangomgeving Naast mijn pedagogisch handelen zijn er nog een aantal zaken belangrijk voor een goede opvangomgeving en worden in dit gedeelte van het pedagogisch beleid beschreven. Wat het aller belangrijkste is van de samenwerking tussen de ouders en de gastouders is het wederzijds vertrouwen. Ouders brengen hun kostbaarste “bezit” bij mij onder en dan is vertrouwen essentieel. Voorafgaande aan de opvang vind hier een kennismakingsgesprek plaats. Hierin krijgen beide partijen de kans om te kijken of het klikt. Beide moeten een goed gevoel hebben bij de kennismaking. De ouders kunnen vragen stellen en ze krijgen het huis inclusief de slaapruimten te zien, zodat ze alvast een beeld kunnen vormen. Wanneer de ouders kiezen voor doorgang van de opvang worden er afspraken gemaakt. De ouders overleggen de benodigde informatie voor het opmaken van de overeenkomst en ik als gastouder verzoek het bemiddelingsbureau om de overeenkomst voor opdracht op te maken. Er worden afspraken gemaakt betreft de wenperiode en de opvang gaat van start. Tijdens de opvang is een goede overdracht belangrijk. Daarom werk ik met de zogenaamde opvangboekjes/overdracht schriftjes. Hierin wordt dagelijks vermeld wat het kind gegeten, gedronken, geslapen en gespeeld heeft. Ouders kunnen hierin ook eventuele bijzonderheden in schrijven. Tevens worden de veranderingen in de verzorging en het gedrag goed besproken, zodat er een zo goed mogelijke verzorging kan worden geboden. Wanneer het kind naar het Consultatiebureau is geweest en er prikjes zijn gegeven kunnen de kinderen er ook last van hebben. Mochten de ouders willen dat er een zetpil aan het kind wordt gegeven, dan moeten ze er zelf een verklaring voor invullen en de zetpil zelf meegeven. Gebruik hiervoor het Formulier medicatie vertrekking. Tijdens de opvang is er hier zoveel mogelijk aanwezig voor de opvang, zoals een box, wipstoeltje, kinderstoel, Ledikantjes, wandelwagen, buggy, enz. Als gastouder voldoe ik aan alle kwaliteitseisen voor de Wet Kinderopvang. Ik ben in het bezit van een Diploma Z-Verpleegkunde. Ik was hiervoor dus jaren Z- verpleegkundige op Sherpa. Vanaf 1992 tot 2008 heb ik op Sherpa gewerkt met een pauze van 2,5 jaar. Toen heb ik in Amerika gewoond en gewerkt in dezelfde branche. Ik ben in het bezit van een geregistreerd certificaat Eerste Hulp aan Kinderen van het Oranje Kruis. Ik ben ook in het bezit van een Verklaring Omtrent het Gedrag. Ook heb ik mijn certificaat “meldcode Kindermishandeling” Alle ruimtes voldoen aan alle eisen die gesteld zijn aan de beschikbare speel –en slaapruimte (3.5 m2 per kind). Jaarlijks word er door de betreffende gastouderbureaus waar ik ingeschreven sta een Risico inventarisatie en Evaluatie Veiligheid en Gezondheid afgenomen. Als gastouder ben ik in het bezit van een Achterwacht, die in het geval van nood kan worden ingeroepen. De Achterwacht kan alle nodige gegevens vinden en zal de ouders inlichten als ik daar zelf niet toe in staat ben. Dagindeling: tijd activiteit 07.30- 09.00 uur Baby’s tot ca. 1 jaar hebben hun eigen dagritme voor wat betreft het eten, slapen, spelen enz. Na het eerste levensjaar groeien ze langzaam naar het onderstaande dagritme… Tussen deze tijden worden de meeste opvangkinderen gebracht. Er mag vrij worden gespeeld tot alle kinderen er zijn. 9.00- 10.00 uur We gaan gezamenlijk al het speelgoed opruimen, daarna worden de luiers gecontroleerd, de kinderen die bezig zijn met zindelijkheidstraining gaan onder begeleiding naar het toilet. Daarna gaan we met zijn allen aan tafel zitten om wat te drinken en een bakje fruit te eten. 10.00- 10.30 uur Rond deze tijd gaan we meestal een lekkere wandeling maken buiten, eendjes voeren, boodschappen doen of iets anders in die trend. We kijken geen tv maar wij gaan soms ook knutselen of vrij spelen i.p.v. naar buiten gaan. 10.30- 11.30 uur Alle kinderen mogen vrij spelen of we doen iets samen. Kan ook goed zijn dat we nog buiten zijn afhankelijk van het weer en waar we heen zijn natuurlijk. 11.30- 12.00 uur We gaan gezamenlijk weer opruimen en de luiers worden weer gecontroleerd. De kinderen die bezig zijn met zindelijkheidstraining gaan weer onder begeleiding naar het toilet. De kinderen die in bed lagen worden eruit gehaald. Daarna gaan we met zijn allen aan tafel om een boterham te eten. 12.00- 14.30 uur De kinderen gaan lekker slapen, allemaal lekker in een vaste slaapkamer(voor zover dat haalbaar is) , ledikant, met eigen knuffels/speen/slaapzakje (voor baby’s). De andere kinderen gaan binnen of buiten spelen. 14.30- 14.45 uur In overleg met de ouders zijn er tijden gemaakt wanneer de kinderen moeten gaan slapen en weer uit bed gehaald moeten worden. 14.00- 15.30 uur Als alle kinderen uit bed zijn gaan we met zijn allen wat drinken, koekje eten en worden de luiers weer gecontroleerd. Soms worden er ook BSO-kinderen opgehaald uit school. 15.30- 18.00 uur De kinderen mogen weer vrij spelen en er wordt rond deze tijd meestal geknutseld. Als het ca. 16.45 uur is, wordt het speelgoed gezamenlijk opgeruimd. De kinderen die nog een groentepotje moeten krijgen voor ze naar huis gaan krijgen die tijdens het opruimen en het rustig wachten tot het eten op tafel staat. De kinderen die s ’avonds mee eten met ‘’de pot’’ gaan om 17.00 uur aan tafel en worden meestal rond 18.00 uur opgehaald Flexibele ophaaltijden zijn tussen: wat er nodig is…….. Wenperiode Ik maak als gastouder gebruik van een wenperiode om een kind bij de start van de opvang langzaam aan mij als vaste verzorger, de andere kinderen, de opvangruimte, de regels en de nieuwe indrukken te laten wennen. Voorbeeld wenperiode Ik maak gebruik van een wen dag /ochtend. Als dat goed gaat beginnen we en anders plannen we er nog 1. Het is noodzakelijk om dat individueel te bekijken. Elk kind is uniek en went op zijn eigen manier en tijd. Dit alles is altijd in overleg met de ouders van het kind. Planning Als gastouder maak ik gebruik van een planningsschema waarin het aantal kinderen per dag wordt weergegeven. In deze planning houd ik rekening met de kaders van de wet. Volgens de Wet Kinderopvang mag ik maximaal 6 kinderen in de leeftijd 0 tot 13 jaar opvangen in de woning. Inclusief de eigen kinderen onder die 10 jaar. Ik mag niet meer dan 5 kinderen tegelijk opvangen als deze kinderen jonger dan 4 jaar. Ik ben gebonden aan een leeftijdsopbouw van de groep. Dat betekent dat ik niet meer dan 2 kinderen onder de 1 jaar op mag vangen. Dit is ook weer inclusief eigen kinderen. Mijn kinderen zijn uit 2002 en 2004, dus mijn kinderen worden niet meegeteld. Protocol vermoeden kindermishandeling Bij het vermoeden van kindermishandeling maak ik gebruik van het protocol vermoeden kindermishandeling gastouder, dat door gastouderbureau Kinderopvang de Leilinde aan mij is overhandigd. Daarnaast heb ik ook een onafhankelijk cursus gedaan en behaald. De ouder kan bij vermoeden contact opnemen het Gastouderbureau. Wij zullen de melding discreet in behandeling nemen en na onderzoek doorverwijzen naar de daartoe bevoegde instanties. Men kan zich ook anoniem melden bij meldpunt kindermishandeling. veiligthuis@regiogenv.nl een www.kindermishandeling.info Protocol ongeval Wanneer ik kinderen opvang, eist de Wet Kinderopvang dat ik achterwacht heb geregeld. Ik gebruik hiervoor het ‘’formulier achterwacht gastouder’’. En op het protocol ongeval worden de achterwacht van de gastouder vermeld. In het protocol is geregeld wie er tijdens een noodsituatie de ouders informeert, waar de gegevens van de kinderen te vinden zijn en wat de achterwacht moet doen om de opvang voort te zetten. De achterwachten zijn op de hoogte van het protocol. Recht op bescherming van privacy Persoonlijke gegevens van de ouders en kind worden door mij vertrouwelijk behandeld. Ik maak wel foto’s om naar de ouders te sturen maar ze worden nooit op sociaal media geplaatst. Werkplan Tante Jelle’s Kinderopvang 01-01-2018 (mijn eigen verhaal) Beste ouders, Mijn naam is Danielle Bouwmeester. Ik ben al ruim 16 jaar gastouder in Baarn. Van herkomst ben ik Z-Verpleegkundige. Ik ben een zeer flexibele professionele gastouder in Baarn. In overleg is er erg veel mogelijk. U kunt denken aan vroeg brengen tot laat halen, mee eten in de avond, extra dagen of aparte opvangtijden. Omdat ik zelf altijd in de zorg heb gewerkt weet ik hoe moeilijk het is om een goede aansluitende opvang te vinden. Ik ben een lieve opvang maar voed ook op. Mijn oudere oppas kindjes zeggen wel eens: "Danielle is streng maar wel heel lief". Ik begeleid zoveel mogelijk het “zelfstandig dingen doen”. Dat vind ik belangrijk. Uiteraard help ik daar waar nodig. Voor baby’s, maar ook zeker voor de wat oudere kinderen, vind ik Rust, Reinheid en Regelmaat erg belangrijk. Ik houd erg van een open communicatie tussen ouders en mijzelf. Ik wil graag zoveel mogelijk op 1 lijn werken met u. Wat u, en uw kindje, thuis gewend zijn wil ik hier zoveel mogelijk doorzetten. Het zal wellicht niet altijd op alle punten kunnen omdat ik hier met meer kinderen te maken heb maar alles gaat altijd in goed overleg. Andersom verwacht ik hetzelfde. In overleg eventueel thuis meehelpen aan dingen die ik hier constateer. Denk bijvoorbeeld aan de fase: drinken uit een gewone beker. Als we hier gaan oefenen dat ik dat met u deel en dat u thuis ook begint met oefenen. Ik ben een open boek en vind het ook fijn als u altijd met uw vragen of zorgen komt. Schroom niet! We moeten tenslotte samen zorgen dat uw kindje gelukkig is en zich goed ontwikkelt. Ieder kind is anders dus is een goede communicatie belangrijk. Ik schrijf als het lukt dagelijks in een boekje wat we die dag gedaan hebben. Leuk voor later maar ook fijn voor u om te lezen en te kunnen nabespreken met uw zoon/dochter. Iedere dag probeer ik erop uit te gaan. Mits het weer het toelaat. We gaan gerust met 6 kinderen boodschappen doen bij de lokale Boni, langs de eendjes, wandelen, de speeltuin, op visite of we lopen met zijn allen naar de markt. Ik vind alles leuk en vind niets te gek. Daarnaast kunnen we ook goed in mijn achter (speel) tuin spelen of kleuren en boekjes lezen, tenten bouwen.......teveel om op te noemen. (ze kunnen dus vies worden) En daarnaast is het juist soms ook heel goed dat ik me niet in het spel meng. Kinderen leren veel door samen te spelen en eventuele conflicten zelf op te lossen. Ik stuur dan waar nodig en houd alles uiteraard goed in de gaten. Als we verplicht binnen moeten blijven gaan we ook vaak kleuren of knutselen. Daarnaast spreek ik ook vaak af met collega gastouders en hun opvang kindjes. Samen spelen we dan thuis, in het park of in de speeltuin. Ik ben lid van de lokale grote speeltuin waar ook speciaal peuter uurtjes zijn. Om professioneel te blijven volg ik geregeld cursus avonden bij de gastouderbureaus.. Ik volg zoveel mogelijk een schema op de dag. - In de ochtend komen de kindjes binnen. Die tijden verschillen omdat ik veel flexibele opvang bied. - De kinderen gaan eerst hun eigen spel zoeken. - Rond de klok van half 10 eten we fruit aan tafel en drinken we wat limonade of water. Rond deze tijd wordt ook de eerste luier check gedaan. - Na dit gezamenlijk eet/drink moment gaan de kinderen spelen of doen w gezamenlijk een activiteit. - Rond de klok van half 12 gaan we aan tafel lunchen. We dekken met zijn allen de tafel. Als er kleintjes zijn die dat niet redden eten zij apart iets eerder. Rond deze tijd is er weer een luier check. - Na de lunch gaan de kindjes die moeten slapen naar bed. Slaaptijden gaan altijd in overleg met de ouders. Ik hanteer geen vaste slaaptijden. Na het slapen is er een luier check. - Rond de klok van 15 uur gaan we weer aan tafel voor een kinderkoekje en wat limonade of water. Ook hier worden de luiers weer gecontroleerd. - Om 17 uur gaan we avond eten omdat er vaak kinderen mee eten. Eet er niemand mee eet ik uiteraard na het werken met mijn kinderen. Ook hier worden de luiers weer gecontroleerd. Bij alle eet en drink momenten blijft iedereen aan tafel totdat de laatste klaar is. En voordat we aan tafel gaan moet al het speelgoed opgeruimd zijn. Zo kunnen we na de pauze weer opnieuw beginnen met spelen. Tussen al deze tijden door word er heerlijk gespeeld of een gezamenlijke activiteit gedaan. Ik bied ook naschoolse opvang. Met deze kinderen van 4 tot…(BSO).... zijn er goede afspraken gemaakt. Zij mogen uiteraard zelf naar de wc maar de deur moet altijd dicht. ( dit geld ook voor de kleinere kinderen die al zindelijk zijn en zelf naar de wc kunnen. Zij weten ook precies wat ze moeten doen als ze gaan) Ze mogen bijv. met speelgoed spelen voor hun leeftijd maar dan aan tafel. Ze moeten goed opletten dat de kleintjes er niet bij kunnen. Valt er iets op de grond gelijk pakken enz. Op studiedagen probeer ik de “gevaarlijke” activiteiten voor kleinere kinderen tussen de middag te doen als de kleintjes op bed liggen. Uiteraard let ik ook extra goed op als dit soort activiteiten plaats vinden als de kleintjes rondlopen. De oudere kinderen gaan niet naar boven. De opvang is beneden. Ook gaan ze niet alleen voor op straat spelen. Wel in mijn achtertuin waar ook weer afspraken gelden voor de grotere kinderen. Opletten met snelheid en ruw spelen als de kleinere kinderen er ook lopen. Ik heb een afscherm hekje halverwege mijn tuin zodat grotere kinderen in een groter zwembad kunnen spelen en het veilig is voor de kleintjes. Die kunnen daar niet komen. Ook hier zijn er weer duidelijke afspraken gemaakt met de grotere kinderen t.a.v. hek sluiten. Ik ben moeder van Logan (2002) en van Jamie ( 2004). Mijn beide zoons zijn zelf ook oppas en vinden de kindjes hier in huis niet erg. Ze vinden het juist erg gezellig. Uiteraard gaan ze steeds meer hun eigen gang maar tijdens het eten helpen ze waar nodig en als ze uit school komen word er her en der even geknuffeld of ge-high- five-d. Door de weeks ben ik 4 dagen van s' morgens vroeg tot ongeveer 18.30 opvang moeder voor mijn opvangkindertjes. Ik ben dit 16 jaar geleden gaan doen omdat ik ging scheiden en voor mijn eigen jongens thuis wilde zijn. Ik zou nu niets liever meer willen. Nu is het mijn eigen bedrijfje: Tante Jelle's Kinderopvang en sta ik ook geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Wat u zelf meeneemt zijn luiers en (evt.) baby voeding. Zodra hij/zij met “de pot” mee eet alleen luiers. De rest heb ik. Ik heb op iedere slaapkamer een ledikantje staan zodat ieder kindje apart goed en rustig kan slapen. De ze spullen zijn uiteraard allemaal naar de standaarden van de wet en gecontroleerd door de GGD. Ik werk met eigen contracten die we uiteraard van te voren uitgebreid doornemen samen. U moet denken aan afspraken over aantal uren dat u nodig heeft en de afspraken omtrent vrij vragen aan beide zijden. Zoekt u een lieve ervaren opvang dan bent u bij mij en mijn gezin aan het juiste adres. Ik sta geregistreerd in het landelijk register en kan dus zo beginnen!! Ik hoop snel van u te horen.

De omgang met de andere kinderen in de opvang

Kindvriendelijke leefomgeving

Het aanbieden van zorg en begeleiding / activiteiten

Social competenties ontwikkelen

In het gastgezin doen kinderen vaak ervaring op in contacten met de andere. Dit biedt kansen voor het verwerven van sociale kennis en vaardigheden, mits de interactie onderling goed is en goed begeleid wordt.

In onderstaande kaders geeft de gastouder aan hoe ze omgaat met sociale competenties ontwikkelen en wat de visie hierop is.

Reactie gastouder op de inbreng van het kind

De omgang met de andere kinderen in de opvang

Kindvriendelijke leefomgeving

Het aanbieden van zorg en begeleiding / activiteiten

Normen en waarden

Kinderen willen weten waar zij aan toe zijn. Wat wordt wel en niet van je verwacht? Daarom dient er een goed overleg met ouders te zijn. Het is belangrijk dat ouders en gastouder elkaars mening en overtuiging kennen en ondersteunen en dit ook uitspreken naar de kinderen toe. Daarmee tonen we respect voor gewoonten van kinderen en voor verschillen in achtergrond. Respect en vertrouwen zijn twee belangrijke kernwoorden in de gastouderopvang. Sommige zaken zullen bij de gastouder anders aangepakt worden dan in de thuissituatie van het kind. Dit hoeft geen probleem te zijn; zo leert het kind dat er verschillen zijn en leert dat te respecteren. Op die mannier kan een kind makkelijk omgaan met de verschillen in waarden normen en cultuur die er zijn in hun eigen gezinsituatie en bij de gastouder.

In onderstaande kaders geeft de gastouder aan hoe ze omgaat met waarden en normen en wat de visie hierop is

Reactie gastouder op de inbreng van het kind

De omgang met de andere kinderen in de opvang

Kindvriendelijke leefomgeving

Het aanbieden van zorg en begeleiding / activiteiten

Persoonlijke competenties ontwikkelen

Ieder individuele kind ontwikkeld zich binnen zijn/haar eigen mogelijkheden en beperkingen. Het gaat ontdekken en zoekt uitdaging. Ieder kind is uniek en ontwikkeld zich dan ook op zijn/haar eigen tempo. Ieder kind heeft zijn/haar eigen talenten. Een gastouder heeft pedagogische kennis over de ontwikkeling van een kind. Daardoor kan je bijdragen aan het stimuleren van alle aspecten van de ontwikkeling, waarbij rekening wordt gehouden met de leeftijd, ontwikkelingsfase en behoefte van het kind. Ontwikkelingsstimulering is de “extra” gerichte stimulering die je kinderen geeft om hun ‘brede ontwikkeling’ te stimuleren. Een belangrijk onderdeel van je werk als professioneel opvoeder.

In onderstaande kaders geeft de gastouder aan hoe ze omgaat met persoonlijke competenties ontwikkelen en wat de visie hierop is

Reactie gastouder op de inbreng van het kind

De omgang met de andere kinderen in de opvang

Kindvriendelijke leefomgeving

Het aanbieden van zorg en begeleiding / activiteiten

Waardeer gastouder

Naam* Ervaring* Sterren